Måste bara berätta om min dag! Jag hade hand om en klass med elever från olika delar av världen, tonåringar, de flesta i 17-årsåldern. Och vilken klass sen! Jag var lite nervös, jag hade hand om de igår eftermiddag, för de hade ingen lärare som kunde ta hand om dem så jag blev inringd. Och det var så spänt och läskigt och jag var så nervös, sa inget! Men jag gjorde en planering för idag och följde den och det blev jättebra! Vi hade röstning om vad förmiddagen skulle innehålla, för att få en demokratisk infallsvinkel på det. De flesta av barnen kommer ju från högst odemokratiska länder! De valde att gå till biblioteket och där stannade vi i några timmar. De fick välja en bok, berätta om den inför gruppen och sen när vi kom tillbaka till skolan så fick de skriva lite om boken. Allt det var improviserat från min sida, och det kändes så himla kul att ro det i land!
Eftermiddagen ägnade vi åt teaterövningar och lekar, sång och dans. Vi hade några roliga övningar som att de skulle beskriva en känsla med kroppen, och så gjorde vi "här kommer vi" som också är en bra teaterövning då man samarbetar och använder kroppen, och har massa massa kul! Sen lekte vi också fruktsallad, monsterkull och så gjorde vi spegeln! Spegeln är väldigt svår att göra, tillochmed i en grupp som känner varandra väl, så det blev nog lite obekvämt och mycket fniss! Men sånt är helt okej. De kom även på en egen bra lek som var bra för deras språkstimuli. Ni vet den när en börjar med att säga ett ord, eller färg eller vad som helst, så ska nästa säga båda den tidigare och sin egen osv osv tillslut har den sista många ord att hålla koll på. Tänk det på ett språk de inte behärskar till hundra procent, och de gjorde det galant! Och de stöttade varandra, superfint att se! 
Vi avslutade med lite sång och dans, jag fick höra vackra sånger om kärlek och drömmar och längtan på persiska, arabiska och många fler språk. Och så fick jag lära mig några coola moves från Afghanistan. Jag är så glad för den här dagen, och gör gärna om det! 
Lite träning hann vi med nu på kvällen, och jag har nya skor, men som vanligt är det ju bara smärta den första gången man går in dom! Sen åkte vi till Nore och tog ett nattdopp! Magiskt!
God natt!
 

Kommentera

Publiceras ej